Peminat Bola

Baca ni!!!

AZAM DUA SAHABAT


Dua pemain FC Ryukyu,Wan Zack Haikal Wan Nor dan Mohd Nazirul Naim Che Hashim berazam menyajikan persembahan penuh bertenaga sepanjang berkelana di Negara “Matahari Terbit” itu.
 Mereka yang di lepaskan daripada skuad Harimau Muda A mahu membalas kepercayaan diberikan dan bertekad menggunakan pengalaman yang dimiliki bagi merebut posisi utama Ryukyu.

Jelas mereka, ini peluang keemasan


Mereka yang di lepaskan daripada skuad Harimau Muda A mahu membalas kepercayaan diberikan dan bertekad menggunakan pengalaman yang dimiliki bagi merebut posisi utama Ryukyu.


Jelas mereka, ini peluang keemasan yangtidak harus di sia-siakan dan akan memberi komitmen 100 peratus dalam latihan dalam usaha menambat pengendali pasukan Norihiro Satsukawa.

    







Selepas beberapa minggu berkelana di Okiniwa,Jepun, Wan Zack akhirnya Berjaya melakukan debut pertama bersama pasukan divisyen tiga Jepun (JFL) FC RYUKYU 13 April lalu.

Pemain sayap kebangsaan itu membantu kemenangan ketiga pasukan dengan mengalahkan cabaran Sagawa Printing 2-1 di stadium Okinawa City Athletics.

 Dia yang di beri peluang julung kali membarisi skuad utama FC Ryukyu akui takut melakukan kesilapan pada penampilan di Stadium Okinawa City Athletics.
“Pada babak pertama saya dihantui perasaan takut kerana saya perlu memahami pergerakan rakan sepasukan.

“Lagipun,ini kali pertama saya bermain di liga Jepun selepas hanya menjalini latihan luar padang.Alhamdulillah,segalanya dapat diatasi menjelang babak kedua dan saya dapat bermain seperti biasa”,katanya.

Begitu pun, anak jati Pahang itu agak kesal kerana gagal menampilkan permainan cemerlang dan beraksi di bawah tahap keupayaan sebenar.
Namun dia, berazam terus memperbaiki segala kelemahan yang ada dan mengakui banyak benda perlu sipelajari sepanjang tempoh berkelana di Okinawa.


NAIM MENANTI PELUANG


Bagi Naim, dia masih menunggu peluang beraksi sepertimana di kecapi Wan Zack Haikal.
Jelasnya, dia menghadapi kesukaran berkomunikasi dengan rakan sepasukan namun segalanya apat diatasi selepas beberapa hari bersama menjalani latihan di padang.
“Kami semua dilayan sama rata dan setiap pemain diberi peluang untuk menjalani latihan dengan pasukan utama.
“Memang niat di hati ingin beraksi tapi saya percaya masa itu akan tiba nanti. Saya sentiasa menggandakan mutu permainan danterserah kepada jurulatih bila untuk menyenaraikan syay untuk yurun bermain.
“Saya sedia memberikan perkhidnatan pada bila-bila masa diperlukan,”kata Naim yang diletakkan pada posisi pertahanan kiri


MULA RINDU MASAKAN KELUARGA


Lumrah manusia apabial berhijrah ke luar Negara factor pemakanan sering kali menjadi satu isu besar.

Tapi, Wan Zack dan Naim enggan memikirkan perkara berkenaan kerana ia merupakan satu cabaran setiap pemain seluruh dunia.

“Memang rindu masakan di Malaysia,tapi keluarga ada hantar bekalan makanan dan kami selalu masak sendiri.

“Ikan,sayur semuanya kami beli di kedai. Kalau ikan kami akan masak pedas atau masak kicap. Kami akan bergilir-gilir memasak tengok siapa yang tidak penat,kalau masing-masing penah kami akan makan di luar saja.

Di sini kami selalu memasak kerana susah juga untuk mencari makanan halaldi luar. Kami akan bergilir-gilir memasak,kalau pagi kami selalu buat cucur udang,” kata mereka.


BUKAN HANGAT-HANGAT TAHI AYAM



 Ditanya sejauh mana mereka boleh bertahan menjalani cabaran hidup sebagai pemain bola sepak di sana, Wan Zack Haikal menegaskan akan cuba mengubag persepsi buruk peminat bola sepak tanah air terhadap pemain Negara.
“Itu persepsi orang,saya tidak boleh berbuat apa-apa, saya Cuma boleh buktikan mereka hanya bercakap kosong.

“Saya akan buktikan mampu mencipta sesuatu di sini,”katanya.





Sebelum ini pemain tempatan seperti dilanda sindrom tidak mampu bertahan lama di luar Negara dengan kes terbaru membabitkan pemain muda Negara Muhammad Faiz Nazmi Mansor yang menamatkan kontrak awal bersama SC Beira- Mar dan Fakri Saarani dari Atlentico SC di Portugal.


“Wan Zack pemain yang bagus, dia mampu bergerak ke kiri dan kanan.Cuma dia gugup pada penampilan pertama,” Jurulatih FC Ryukyu, Norihiro Satsukawa

 “Kualiti yang ada pada Wan Zack memang tidak boleh di sangkal lagi dan dia memang seorang pemain yang memiliki kualiti tersendiri,” Kapten FC Ryukyu, Yugo Inchiyanagi.


SEKITAR GAMBAR WAN ZACK HAIKAL DAN NAZIRUL NAIM DI JEPUN

Rakaman Sehari Bersama Nazirul Naim

lunch time

Sesi Latihan

Wan Zack (Belakang Kiri) berada dalam kesebelasan utama FC Ryukyu



Aksi pertama Wan Zack





Sumber Berita : Sinar Harian
Gambar : Instagram Wan Zack dan Nazirul Naim

No comments:

Post a Comment

DAH BACA?KOMEN LAH.....
SATU PUN JADI LAH,TAPI KALAU LEBIH LAGI HAPPY...
HIHIHIHI...